Wednesday, January 22, 2014

Proklamation från andra sidan geväret

God Afton Politiker!
Jag har kommit in på er höghets kammare
Med något att förklara för er
Låt mig presentera mig
Jag är en av de många som lever mitt liv
På andra sidan geväret

Det är jag som sägs ha rätt till yttrandefrihet
till åsiktsfriheten
och rätten att gå min egen väg
På andra sidan geväret

Så lyssna! 

Jag har gått ett halvår i arbetslöshetens stig
Och det är jag som bara vill ha och ha
Det är jag som är en ekonomiskt agerande individ 
Som handlar i rationellt självintresse
På andra sidan geväret

Lyssna!

Det är jag som har en grundlagsskyddad rätt
Att svälta på en filt utanför Södertälje busstation
Hemlös i en evig vinter
Det är min mänskliga rättighet här,
På andra sidan geväret

Lyssna!

Det är jag som förvägras mat och boende
För att jag inte sålt min själ
Till exakt 20 stycken arbetsgivare
Innan månadens slut
Och skrivit ner det på en blankett
Man måste ta personligt ansvar
På andra sidan geväret

Det är sant, Lyssna!

Det är jag som du viftar alla dessa saker
 Framför näsan på
Telefoner, bilar och den nya billiga skjortan
Som en 7-årig flicka i Bangladesh sytt
Även hon.......
Från andra sidan geväret

Hör!

Det är jag som ska lyssna  pådagisfröknar och livsstils-coacher
Tala om personlig marknadsföring
Bakom Arbetsförmedlingens tysta galler
Jag har det inom mig!
Alla kan få jobba om de bara försöker hårt
På andra sidan geväret

Lyssna, politiker!

Det är jag som får höra om Sovjet och Nordkorea
Varje gång jag säger ifrån
Fast jag är lika rädd för ett knack på dörren
Kronofogden eller hyresvärden?
Tjekan eller Stasi?
Vad är egentligen skillnaden,
På andra sidan geväret?

Hör mig, håll inte för öronen!

Vart fjärde år, säger de
Att jag är så fri att jag kan rösta
På vem som får ladda om, putsa, underhålla
Och sikta bössan mot mitt hungrande hjärta
Kanske han kommer skjuta mig mindre hårt i år?
Tänk vilken frihet vi upplever
Vi, på andra sidan geväret

Lyssna!

Jag är ung, endast 21, sliten 
Och arg
Det hat jag bär inom mig är synnerligen irrationellt 
Och framförallt, otacksamt
Jag borde lära mig leva på samhällets villkor
Det är jag som ska tiga och ta emot
På andra sidan geväret

Och en sista gång, ber jag, lyssna!

Det är du som håller geväret, det vet jag
Men jag har gatstenarna under mina fötter
Jag har min spritflaska, en näsduk och en tändare
Snart kommer du se hur vi brinner
Här, på andra sidan geväret

TYSTNAD

Så du kan klart höra 
Vrålen från andra sidan geväret

- Kamrat K. Edvin

No comments:

Post a Comment